Gyenesdiás Nagyközség úthálózatának kerékpárosbarát fejlesztése Algyenes-Aldiás kerékpáros barát településrész kerékpárosbarát fejlesztése

Gyenesdiás

Jelen pályázat a Felhívás Területspecifikus mellékletének 1.2 pontjában szereplő, rendelkezésre álló források közül a "minden megyei szereplő számára elkülönített indikatív keretösszeg" forráskeretre irányul. A projekt területspecifikus értékelési szempontjainak érvényesülése: 1.1. A pályázó által a 2007-2013-as időszakban uniós költség vetési forrásból finanszírozott operatív programból elnyert pályázati támogatás visszafizetésére, szabálytalan felhasználás miatt, illetve bármilyen szabálytalanság miatt nem kellett. 1.2. Gyenesdiás Nagyközség Önkormányzata stabil költségvetéssel, illetve pénzügyi alapokkal rendelkezik. Hosszú távú működése szakmai felügyelet mellett biztosított. A projekt hiánypótló beruházás a településen és a régióban. A fenntarthatósága teljes mértékben biztosított hosszú távon, illetve a projekt terveiben látható, hogy a beruházás megfelelő minőségben és szakmai odafigyeléssel valósulna meg. 1.3. A projekt megvalósításához a támogatás odaítélése esetén hitel felvétele nem szükséges. 2.1. A projekt előkészítettsége az alábbiakat tartalmazza jelenleg: - komplett tervdokumentáció - érintett ingatlanok tulajdonosainak hozzájárulásával 2.2. A fejlesztés ösztönzi a lakosság munkaerő mobilitását, mivel a megvalósítani tervezett útszakasz elősegíti a település keleti és nyugati végpontjainak gyors, kerékpárral való megközelítését, így a vendéglátóiparban dolgozók, illetve a szezonális munkavállalók is könnyen megközelíthetik a strandokat nagy forgalmi igénybevétel esetén is. 2.3. A két strand az év legnagyobb időszakában a legkeresettebb célpontja Gyenesdiásnak. Amennyiben lehetővé tesszük, hogy az autósok biztonságosan le tudjanak parkolni a község nyugati szélén és kerékpárral könnyedén meg tudják közelíteni a strandokat, úgy azok elérhetősége nagy mértékben javul. 3.1. Véleményünk szerint a foglalkoztatás megtartásához mindenképpen hozzájárul a beruházás megvalósulása, hiszen az idegenforgalmi szezonban rendkívül nehéz a megközelítése jelen területnek. 3.2. A fejlesztés az alábbi önállóan nem támogatható tevékenységeket is tervezi megvalósítani: - kerékpártámaszok, kerékpártárolók, B+R kerékpártárolók kiépítése, csomópontok átalakítása, kerékpáros pihenőhely kiépítése, biztonságot fokozó megvilágítás kiépítése, zöld-terület építés - járda kiépítése lakott területen belül, közlekedésbiztonság javítása - akadálymentesítés megvalósítása - megújuló energiaforrások bevonása 4.1. Gyenesdiás Nagyközség Önkormányzata a 2007-2013-as operatív programból nem részesült pályázati támogatásban, viszont az ebben az időszakban kiépített Balatoni Bringakörút mentesítésére jön létre jelen projekt, hiszen a tervezett nyomvonalat a BB nem érinti, ezen területek megközelítése ezidáig nem valósulhatott meg. 4.2. Jelen fejlesztési terület a településen nem került támogatásra az elmúlt időszakban. 5.1. A fejlesztés közvetlenül hozzájárul a vidéki népesség életminőségének javításához: ösztönzi a lakosságot és az ide látogatókat kerékpáros közlekedésre, hiszen egy kiemelte minőségű kerékpáros útvonal jönne létre. A BB sajnos az idő múlásával megrongálódott, így egyre kevesebb kerékpárost vonz az érintett szakasz. 5.2. A közlekedésfejlesztési intézkedések közvetlenül hozzájárulnak a Balatoni Bringakörút, ezáltal Gyenesdiás Nagyközség megközelíthetőségének előmozdításához, Gyenesdiás kerékpáros barát település fejlesztési koncepciója, program terv: A Balatoni kerékpáros körtúra egyre népszerűbb, Balatoni nyári szezontól függetlenül is növekvő látogatottságú. A TOP5 kerékpáros pihenőhelyek (lásd. I Love Balaton…) között is első helyen a Nyugat-Balatoni Régióhoz tartozó Gyenesdiási, Kárpáti Korzónál lévő (10.) Bringatanya szerepel (szerviz hely). Lásd az előzőekben röviden leírtakat Gyenesdiás kerékpáros céltelepülés. A kerékpáros túrát választók fontos szempontja turistacélok kiválasztása, a megfelelő pihenő állomások betervezése (pihenés, felfrissülés, kedvezőtlen időjárási időszak rövid idejű áthidalása, szerviz, étel, ital, tájékozódás, kitérő…), ebben Gyenesdiás a kerékpáros barát települési jelleghez igazodva, azt tovább fejlesztve tárgyi projekt programban a következőket kínálná: - kerékpáros parkolóhely kijelölése (2.), ahová a kerékpárosok meg tudnak érkezni, a lepakolásnak-, szerelésnek/beállításnak-, visszaérkezésnél az autós utazás előtti pihenésnek van kényelmes helye; - az AQUATIKA dombkilátó (1.) valójában egy egyedi turisztikai látványosság és kerékpáros pihenőhely is egyben, a pihenőhely kilátója a dombtető, a domboldal dombcsúszdájával játszótér a gyerekeknek, a padoknál, fedett dombba beépíttet esőbeállóban és nyitott kerékpártároló helyeken a kerékpárok lezárhatók, illetve a pihenőhely ivóvízzel is ellátott lesz; - az új 1,3 km hosszú tervezett Balaton parti kitérő / feltáró út (3.) egyrészt fenti pihenőhely elérését szolgája, másrész alternatív kerékpáros útvonalat is a vasút melletti nyomsávhoz képest a balatonparti természeti területben (fás/ligetes parti sáv), nemkülönben a strandok összekötő útja is; - a parti kerékpárút és gyalogút lekötés várhatóan népszerű lesz, mert feltárja a Diási és Gyenesi horgásztanyákat, játszótereket, kalandparkot, madárparkot és az Kárpáti korzó öko piacát is; - a fejlesztés részeként kerékpár tárolók kihelyezése történne az új pihenőhelyeknél (fedett) és a strand bejáratoknál, horgásztanyáknál; - parti sáv útja mellett, arra szervezett kis pihenőhelyek létesülnének paddal, kukával 100-150m-enként a pihenő forgalom megosztása, a természeti terület tisztaságának megőrzése érdekében. További fontos szempont a település Balatoni körútra történő biztonságos lekötése (Felgyenes és Feldiás felől a parti célterületek biztonságos elérésének biztosítása -> strandok, ökokalandpark… ), ezáltal a helyi nyaralók, lakosok, kiemelten a védtelenebb gyalogos/kerékpáros igényekre (idős, gyerek…) megfelelő infrastruktúra kialakítást ad, ami a munkahelyek elérését, turisztikához kötődő gazdaság élénkítését és a kevesebb jármű (járműről kerékpárra közlekedési módus váltás) / kisebb környezett terhelés elvárást is szolgálná.Ehhez a meglévő Balaton úti kerékpáros lekötés kerékpárost támogató forgalmi fejlesztését (Libás és Széchenyi úti csomópontok), valamint a Kapernaum- és Szent István kis forgalmú helyi utcák kerékpáros kijelölését és a Madách utca gyűjtőúti kerékpáros barát forgalmi kialakítását célozza a fejlesztés, amivel a 71-es út és a Balaton part közötti településrész kerékpáros barát komplex kialakítása valósulhat meg. Valójában egy helyi balatoni körút is kialakul. Tervezett kerékpáros célú fejlesztések, I. új kiépítések~1,3km: - 135m hosszon 2,25 m széles önálló kétirányú aszfaltos kerékpárút lekötés a szűk védett fasorral határolt Oppel Imre sétánytól függetlenül, azzal párhuzamosan; - Oppel Imre sétány és Lidó strand, valamint Gyenesi Horgásztanya bejáró bekötése (5.), ami kis forgalmú szervizút/feltáró út gyalogos és kerékpáros sétány is egyben 3 m szélességgel, 45m hosszon zökkenőmentes térkő burkolattal; - Balaton parti kerékpáros (2,0+0,25m) és gyalogos út / sétány (1,50m) létesül összesen 3,75m szélességgel 975m hosszon, kis pihenőhelyekkel (3 db) és az „Aquatika” dombkilátó nagy pihenőhellyel; - a Kárpáti korzó parkoló területétől a parti út a horgász tanya kis forgalmú útján lesz elérhető, ami 65 m hosszon 3-3,5 m széles zökkenőmentes térkővel valósulna meg; - 20 m hosszon a parkoló út kerékpáros sávja kerül felújításra; - 110 m hosszon 2,25 m széles önálló kétirányú aszfaltos kerékpárút lekötés épül a Balatoni körút kerékpárúthoz; - a Kárpáti korzó parkoló területe mellett 236 m járda épül (4.) a gyalogosok parkoló területtől elválasztása és a strand főbejárati előtér új létesítmény felőli feltárása érdekében 1,50m szélességgel. Tervezett kerékpáros barát utak fejlesztése, II. forgalomtechnikai fejlesztések, hálózat bővítések~2,7 km: - Balaton utca – Libás utca veszélyes csomópont kerékpáros átvezetésének rendezése, forgalomtechnikai fejlesztése szükséges (6-7.); - a Balaton utca szervizúti szakasza fejlesztendő a Széchenyi útig 130 m hosszon 2,5m széles aszfaltos szakaszon; - a Széchenyi utca kerékpáros nyom kijelölése új hálózati elemként Algyenes biztonságos lekötése érdekében; - Oppel Imre sétány kerékpáros nyom levezetése új kerékpáros barát hálózati elemként 20m csomóponti burkolt padkával; - Kapernaum-, Szent István utcák helyi kerékpáros hálózati elemként kijelölése (8.); - Madách utca kerékpáros barát forgalomtechnikai fejlesztése (9.); - vasútállomásoknál B+R, parkolónál P+R rendszer kialakítás vizsgálata. Tervezésnél felmerült problémák és kezelésük: - idegen területek –> terület elkerülés, területszerzés; - szűk közterületek -> forgalomtechnikai fejlesztések; - elépült területrészek -> elkerülés, forgalomtechnikai fejlesztés; - védett fasor -> elkerülés; - parti sáv talajadottságok (zagykazetta) -> talajvizsgálat, töltésalapozás geotextil+rács, cseretalaj; - balesetveszélyes csomópontok -> forgalomtechnikai fejlesztések; - problémás forgalmi környezetek -> forgalomtechnikai fejlesztések; - állagproblémák ->állapot javítás, felújítás; - kiépítési hiányosságok -> pótlás, új kiépítések; - félreérthető jelölések, bizonytalan közlekedés -> forgalomtechnikai fejlesztések; - láthatóság -> forgalomtechnika, növényirtás, parabolatükör… Új kerékpáros hálózat szabvány (e-ÚT 03.04.11 4.3. szerinti) besorolása: - Balatoni körút országos (OTRT) hálózati elem „A” hálózat (csatlakozás); - Tervezett parti kerékpáros feltáró út, mint körút alternatív lekötés és pihenőhely feltáró út „A” hálózat; - Balatoni úti kerékpárút „B” regionális hálózat (forg.t.fejl. érintett); - Madách utcai lekötés „C” helyi főhálózati elem; - Széchenyi, Kapernaum, Szent István helyi kis forgalmú utak kerékpáros hálózati kijelölése „D” helyi mellékhálózati elem. Tovább tervezésnél szükséges: - Kerékpáros Hálózati Terv (teljes településre, kiemelten az akcióterületre) - Tervzsűri (kerékpáros civil szervezettel egyeztetés/véleményezés, KKK) - Talajmechanika, talajvizsgálat, geotechnikai terv - Természeti területben vezetés miatt Környezeti hatásvizsgálat (Natura2000), zöldterület fejlesztési terv (javasolt) - Közlekedés/forgalomtechnika, vízépítés engedélyezési és kiviteli terv - Közlekedésbiztonsági audit - Közvilágítási terv - Pihenőhely építészeti terv - Pihenőhely vízellátási terv 1. Hozzájárulás a pénzügyi egyensúly fenntartásához: - Gyenesdiás Nagyközség Önkormányzata a 2007-2013-as időszakban uniós költségvetési forrásból finanszírozott operatív programból elnyert valamennyi pályázati támogatása esetén nem került visszafizetésre kötelezve. - A projekt megvalósításához kölcsön/hotel felvétele nem szükséges.

Technológia:

Technológiai előnyök:

Technológiai hátrányok:

Követelmények:

Költségek: 159 011 380 Ft

Galéria


Letölthető dokumentumok


Linkek


Megosztás vissza
kapcsolat kép

Név: Buzás-Belenta Réka

Email: rekabelenta@gmail.com

Telefon: 30/406-8525

Web: http://www.gyenesdias.hu/