Vissza a hírekhez

VISELKEDÉSVÁLTOZTATÁSI MESTERKURZUS

VISELKEDÉSVÁLTOZTATÁSI MESTERKURZUS

 

Avagy hogyan vegyük rá a lakosságot, hogy az önkormányzati (projekt)céloknak megfelelő döntéseket hozzanak

 

 

A legtöbb önkormányzati projekt valamilyen vízióra épül, aminek a sikeréhez a lakosság együttműködésére van szükség. Hiába a legkiválóbb ötlet, ha a lakosságot nem tudjuk megnyerni, és a viselkedésüket nem tudjuk az ötlet céljainak megfelelően alakítani, biztos, hogy az egész kudarcra van ítélve.

 

A fenntarthatóság záloga (legyen az környezeti, társadalmi vagy gazdasági), hogy a lakosság képes legyen a szokásain változtatni és meg is teszi azt. Eddig a viselkedésváltoztatás eszköze a tájékoztató kampány volt. Azt gondoltuk, hogy ha tájékoztatjuk az állampolgárokat arról, hogy egy adott viselkedés káros és/vagy pénzbe kerül, egy másik viselkedés pedig minden szempontból jobb, racionális döntést hozva miért ne változtatna a viselkedésén. Noha a tájékoztató kampány kétségtelenül fontos első lépés, ha a célcsoport nincs tisztában valamilyen információval, az információ megismerése  önmagában ritkán vezet tényleges vislekedésváltozáshoz. Gondoljunk csak az eldobott cigarettacsikkek, a dohányzás, az egészségtelen táplálkozás, mozgásszegén életmód, vagy a kutyapiszok példáira: egyiknél sem az információ hiánya okozza a nem kívánt viselkedést. A döntéseink ugyanis messze túlmutatnak az egyszerű haszonelven, így az állampolgári viselkedések megváltoztatása is más szemléletű beavatkozást igényel.

 

Az elmúlt évtizedekben temérdek tudományos kutatás bizonyítja, hogy - bár a tájékoztató kampányok egyszerűek és kényelmesek - a legkevésbé sem hatékonyak. Rengeteg erőforrást emésztenek fel, miközben ritkán hozzák az elvárt eredményt. Például egy holland kutatásból kiderül, hogy egy fél éve futó intenzív, de hagyományos tájékoztató kampány nem hogy viselkedés változtatást nem tud elérni, de még a lakosság majd' 70%-ának figyelmét is teljesen elkerülte. Így a legtöbb felülről jövő önkormányzati projekt a lefutása után tulajdonképpen a fiókba kerül. De mi lenne a megoldás?

 

A megoldás egyszerű: kifejezetten a viselkedésváltozatatást megcélzó kampányokat kell csinálni. Ezt gyakorlati szinten viszont még világszinten is kevesen valósítják meg. Ennek alapjait fogja letenni ez a mesterkurzus. 

 

 

Mit tanulhatsz a mesterkurzuson?

 

  • Kis költségvetéssel megoldható, egyszerű helyi tipikus önkormányzati problémák (szemetelés, cigicsikk, stb.) kezelésének eszköztárát és szemléletét.

  • A döntéstervezés elméletét és gyakorlatát. De mi az a döntéstervezés? Tulajdonképpen annak gyakorlata, hogy hogy veszed rá a lakosságot a megfelelő döntések meghozatalára (azaz egy adott viselkedésre) anélkül, hogy külön kérnéd őket erre és azt a döntést a lakosság még sajátjának is érezze.

  • A tömeges viselkedésváltoztatási kampányok tervezésének és megvalósításának 5 lépése.

  • Hogyan semlegesítsd a lakosság ellenállását egy adott döntéssel/viselkedéssel szemben

 

Miért gyere most?

 

Bár szeretnénk ezt a kurzust is többször is elérhetővé tenni, egyelőre ez az egy alkalom biztos. Ha szeretnéd ezt a tudást, a mostani a biztos időpont, amikor megszerezheted. 

 

Ezen felül sokszor kesergünk azon, hogy milyen szerencséje volt azoknak, akik elsőként szereztek tudomást valamiről, és időben tudtak lépni. Nos, teljes bizonyossággal mondhatjuk, egy évtizeden belül az, amit itt megtanulhatsz, valamilyen formában biztosan alap lesz minden önkormányzatnál, különben semmilyen klímacélt nem fog tudni teljesíteni. 

 

Az is biztos, hogy ilyen jellegű tréning Magyarországon eddig - legjobb tudomásunk szerint - nem volt. Általában az szokott lenni, hogy azt küldik tréningre, akinek a viselkedését szeretnék megváltoztatni. Ám itt TE jössz azért, hogy képes legyél mások viselkedésén alakítani. Az itt megszerzett tudás nem csak az önkormányzati munkádat fogja új szintre emelni, de teljesen jövőbiztossá is teszi azt. Szóval most igazán nem mondhatod, hogy nem időben szereztél valamiről tudomást. Lépj az elsők között, és jelentkezz most a mesterkurzusra!

 

Mit várunk el tőled, ha jelentkezel? 

 

Mint láthattátok az elmúlt évben több mint egy tucat tréning lehetőséget biztosítottunk a tagönkormányzatainknak. A tapasztalatok alapján a következő elvárásunk van, a díjtalan jelentkezésért cserébe:

  1. Gondoskodj mikrofonról és webkameráról. Ennek hiányában a tréningen nem tudsz részt venni, de ezt akár a mobiltelefonod segítségével is biztosíthatod, ha a munkahelyi laptopodon erre nincs lehetőség.

  2. Intézd úgy, hogy a tréning mindkét napján teljesen jelen tudj lenni. Csak 3.5 óra mindkét nap (plusz szünet), tehát ez igazán kibírható.

  3. Ha van olyan (fenntarthatósági) projekt, amihez viselkedésváltoztatás kell (akár most futó, akár előkészületben lévő projekt), akkor azt hozd magaddal. Ez nem szükséges, ám sokat segíthet neked az anyag megértésében és hasznosításában.

 

Jelentkezés és részletek:

 

IDŐPONT: November 29-30, 9:00-12:30

ÁR: A tréning  díjtalan, de ára mégis van: Teljes körű jelenlét és figyelem a tréning mindkét napján, mikrofon és webkamera kötelező, erről gondoskodj (akár mobiltelefonon keresztül)

HELYSZÍN: Online
ZOOM Link: A linket a jelentkezés után, a tréning előtti visszaigazoló emailben fogod megkapni!

 

JELENTKEZÉS

2022-11-19