Átadták a KlímaSztár-díjakat

A Klímabarát Települések Szövetsége, a Magyarországi Éghajlatvédelmi Szövetség, valamint házigazdaként a Magyar Földtani és Geofizikai Intézet Nemzeti Alkalmazkodási Központja június 2-án rendezte meg a fenntartható közlekedés témakörére fókuszáló „Klímabarát települések a gyakorlatban” című szakmai konferenciát, valamint ehhez kapcsolódóan a „Klímasztár 2015” díjátadó ünnepséget. A Klímasztár-díjakat idén Alsómocsolád, Budapest XII. kerületének önkormányzata, a XVII. kerület városrészeként Rákosliget, valamint Répceszemere vehette át.

„Magyarország széndioxid-kibocsátása európai és világviszonylatban elenyésző, azonban itt, a Kárpát-medencében is foglalkoznunk kell a fenntarthatóság kérdésével, melyet nemzeti szinten egységben kell kezelni” – jelentette ki Kovács Lajos, a Klímabarát Települések Szövetségének elnöke a „Klímabarát települések a gyakorlatban” címmel megrendezett konferencia nyitóelőadásában. Az elnök hangsúlyozta: az elkövetkező évek feladata, hogy a helyi klímastratégiákat egységesítsék és összhangba hozzák a Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégiával, hiszen egységes fellépésre van szükség a klímavédelemben. Kovács Lajos elmondta, hogy a mostani konferencia fókuszában a közlekedés áll, amely nagymértékben felel az üvegházhatású gázok kibocsátásáért.

Zsembera Gábor, a Climate-KIC Central Hungary képviselője arra hívta fel a figyelmet előadásában, hogy a gőzgépek elterjedéséhez hasonlítható az a paradigmaváltás, amely korunkban a klímaváltozás elleni küzdelem miatt szükségessé vált, ezért olyan innovációkat kell elősegíteni, amelyek az éghajlatváltozás megfékezését, illetve az alkalmazkodást segítik, továbbá piacképesek, azaz mindenféle támogatás nélkül megállnak a saját lábukon. A közlekedés témaköréből Zsembera Gábor az elektromos autók piacán rendkívüli sikereket elérő Tesla példáját emelte ki, amely megtalálta azt a piaci szegmenst, ahol az innovatív termékek jelenlegi felárát meg tudja fizetni a célközönség.

A konferencia résztvevői - Fotó: Éghajlatvédelmi Szövetség

„Az elektromobilitásra futurisztikus dologként gondolunk, azonban ez már része az életünknek” – fogalmazott Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség alelnöke, aki szólt arról is, hogy az elektromos járműgyártás területén az energiatárolás kapcsán is jelentős fejlődési potenciál rejlik. Az alelnök kitért rá, hogy a hazai jogszabályi környezet jelenleg nem segíti elő az elektromos töltőhálózat bővülését, pedig ez alapvetően befolyásolja az elektromos járművek terjedését. Pozitív kezdeményezések azért itthon is vannak: az előadó példaként hozta fel, hogy a Budapest Taxi elkötelezte magát az elektromobilitás irányában, továbbá több önkormányzat, köztük Szikszó és Budapest XII. kerülete is üzembe helyezett környezetbarát, gazdaságosan fenntartható elektromos autókat városüzemeltetési célokra.

Harmat Bálint, a HQ Tender Tanácsadó Kft. ügyvezetője a klímavédelem és az alkalmazkodás céljaira igénybe vehető európai uniós támogatási lehetőségeket ismertette a konferencián, valamint beszélt a projektek előkészítésének, megvalósításának és fenntartásának alapvető technikáiról. Ezek kapcsán a leggyakoribb problémaként a közvetlen kapcsolattartó hiányát, vagy nem megfelelő kompetenciáját említette, illetve azt, hogy a nyertes települések gyakran hibás számlákat, teljesítési igazolásokat fogadnak be, amelyek később sok gondot okozhatnak az elszámolás során.

A Green Plus Srl nemzetközi vezérigazgatója, Bíró Péter a tömegközlekedésben elérhető emissziócsökkentés lehetőségeit mutatta be. Mint mondta, megfelelő égéskatalizátorok alkalmazásával radikálisan csökkenthető a járművek füstkibocsátása, emellett pedig a fogyasztás is visszafogható: ez a módszer egyetlen busz esetében akár egymillió forint megtakarítást hozhat az üzemeltetők számára éves szinten.

Bár a zéró emissziós hidrogén üzemanyag-cellás járművek alkalmazása – amelyek esetében csak vízgőz távozik a kipufogón – ma még egyáltalán nem tekinthető általánosnak, Mayer Zoltán, a Magyar Hidrogén és Tüzelőőanyag-cella Egyesület titkára arra mutatott rá előadásában, hogy már kereskedelmi forgalomban is megjelent az első hidrogéncellás autó: ez a tavaly decemberben bemutatott Toyota-modell, a Mirai, amit a hírek szerint több gyártó is rövidesen követni fog újabb modellekkel. A hidrogéncellás technológia rendkívüli gyorsasággal fejlődött az elmúlt években, hiszen például a Toyotánál a 2008-ban bemutatott kísérleti modellhez képest a teljesítményt megkétszerezték, a cella tömegét, helyfoglalását pedig megfelezték. Hidrogén üzemanyag-cellás buszok Európa több városában is üzemelnek kísérleti jelleggel – elterjedésüket nagyban segítheti, hogy tavaly decemberben öt európai buszgyártó írt alá együttműködési szerződés ilyen buszok fejlesztésére.

KlímaSztár-díjazottak - Fotó: Éghajlatvédelmi Szövetség

A konferencia második részében Lajtmann Csaba, a Magyarországi Éghajlatvédelmi Szövetség elnöke bejelentette, hogy a Klímasztár-díjat idén a szakmai zsűri a Baranya megyei Alsómocsoládnak, Budapest XII. kerület Hegyvidék Önkormányzatának, a XVII. kerület városrészének, Rákosligetnek, valamint a Győr-Moson-Sopron megyei Répceszemerének ítélték oda. Elhangzott, hogy a zsűri azokat a pályázókat tüntette ki a díjjal, amelyek komplex szemléletben foglalkoznak a klímavédelem kérdésével, továbbá a közösség bevonásával valósítják meg fenntartható programjaikat.

A díjazott önkormányzatok bemutatkozását követően dr. Pálvölgyi Tamás, a Nemzeti Alkalmazkodási Központ vezetője azzal a gondolattal zárta a konferenciát, hogy közérdek a jó gyakorlatok átadása, és ennek fontosságára a május 30-tól június 5-ig tartó Európai Fenntarthatósági Hét mintegy hatvan hazai rendezvénye is ráirányítja a figyelmet. Az intézetvezető szerint örvendetes, hogy a most megrendezett konferencián is sok éghajlatvédelmi eredményről esett szó, komoly dilemmának nevezte ugyanakkor, hogy egyelőre nehezen lehet számszerűsíteni egy-egy intézkedés éghajlatvédelmi hatását, hiszen ennek jelenleg nincs is nemzetközileg elfogadott módszertana. Az alkalmazkodás eredményeinek mérése még nehezebb, de – tette hozzá – a Nemzeti Alkalmazkodási Központ ennek is igyekszik kidolgozni egy egységesen alkalmazható módszertant.

A konferenciáról és a díjátadóról további képek fotógalériánkban találhatóak.