Skip to main content
Tel.: +36 1 249 5469 E-mail: szovetseg [at] klimabarat.hu

Az e-járművek hozhatják el a közlekedés zöld forradalmát

A közlekedés jövője volt a témája a Klímabarát Települések Szövetsége és a Hegyvidéki Önkormányzat által közösen útjára indított Klímabarát esték programsorozat harmadik rendezvényének, amely 2017 szeptember 21-én került megrendezésre a XII. kerületi Barabás Villában.

Dr. Csiszár Csaba, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszékének docense ’Hogyan alakul át a közlekedés? – Elektromobilitás és autonóm járművek’ című előadásában a közúti közlekedés jövőjét érintő kérdéseket járta körbe.

Jelenleg mintegy 3000 elektromos jármű van forgalomban hazánkban, ám ennek csupán kevesebb mint fele tisztán elektromos meghajtású. Ezek a járművek potenciálisan környezetbarátabbak, mint a hagyományos, vagy akár a hibrid meghajtású járművek, mivel nincs helyi károsanyag kibocsátásuk. Az ilyen autók magas előállítási költsége, az alacsony, átlagosan 100-120 kilométeres hatótáv, a relatíve gyenge akkumulátorkapacitás és a hosszú töltési idő ugyanakkor ma még jelentős gátja az elektromos járművek széleskörű elterjedésének, pedig a közlekedés ilyen irányú technológiai átalakulása igencsak kívánatos lenne környezetvédelmi okokból.

A közlekedés a teljes energiafogyasztásnak körülbelül a 25 százalékát teszi ki az Európai Unióban, és ezt az energiaigényt jelentős mértékben kőolaj bázisú energiahordozókkal fedezzük. Egy technológiai váltás a hajtástechnológiában jelentősen csökkenteni tudja a közlekedés okozta környezetszennyezést

– világít rá az elektromos járművekben rejlő zöldpotenciál jelentőségére Csiszár Csaba.

A jelenlegi, limitált közúti jelenlét ellenére az e-járművek gyors felfutását prognosztizálják a kutatók. 2020-ra a tizenötezret, 2030-ra pedig akár a százezret is meghaladhatja a hazai elektromos járművek száma, 2038-ra pedig már világszerte több elektromos járművet adhatnak el évente, mint hagyományosat. A jelenlegi, mintegy 200 hazai töltőállomás száma ezzel párhuzamosan rövid időn belül ötszörösére nőhet. Igaz, maga Csiszár is óvatosságra int a becsléseket illetően, az elektromobilitás térnyerését ugyanis a technológiai háttér mellett nagyban befolyásolják a gazdasági szereplők és jogalkotók döntései is.

Csiszár Csaba szerint ezért az első szakaszban intenzív állami beavatkozásra és pénzügyi ösztönzőkre van szükség az e-járművek elterjesztéséhez. Ennek keretében az e-járművek vásárlását, valamint használatát ösztönző intézkedések mellett kiemelt szerepe van a töltőinfrastruktúra-telepítés, -üzemeltetés és -fenntartás támogatásának, valamint a kutatás-fejlesztésnek és a kommunikációnak is.

Mindemellett a társadalomnak is kellően nyitottnak kell lennie az új technológiára. Ebben a tekintetben bizakodásra ad okot, hogy az előadáson prezentált – nem reprezentatív – felmérés szerint a magyar lakosság döntő többsége fogékony az elektromos meghajtású autók használatára: mindössze 7 százalék zárkózik el a technológiai újítás igénybevételétől.

Felhasználóként az egyik legfontosabb kérdés, hogy mikor éri meg elektromos jármű vásárlásába beruházni. Az e-autók bekerülési költsége jelenleg ugyanis még igen magas, fenntartási költségük ugyanakkor kifejezetten alacsony. A hajtástechnológia sajátosságai miatt például kenőanyagot és fékolajat sem igényelnek ezek a járművek, melyek így nemcsak kevésbé terhelik meg a környezetet, hanem az üzemeltetés költségeit is csökkentik.

A cikk teljes szövege az alábbi oldalon olvasható:

https://www.vg.hu/vallalatok/elektromos-onvezeto-jarmuvek-hozhatjak-el-kozlekedes-zold-forradalmat-623621/

Forrás: vg.hu 09.24.